FDJ-SUEZ SL8 Projekt
Mida teeb üks maailma tippratas ühe teadliku harrastaja elus?
Mitte hullus, vaid üks unistus, mis võttis rahvusvahelised mõõtmed.
Tarmac SL8 oli mul südames juba ammu enne, kui mul üldse oli plaanis uuest rattast mõelda. Aga ma teadsin kindlalt, et ühel päeval on just see ratas see, mis mind sõitudel saadab. Läks kaks aastat plaanimist ja unistamist, erinevate valikute kaalumist ja päris ausalt ka seda tunnet, et…kas ma ikka olen „piisavalt hea“, et sellise rattaga sõita?
Siis jõudis kätte august 2025, mil otsus sai lõplikult tehtud. Raamiks S-Works Tarmac SL8 Team FDJ–SUEZ, sama mudel, millega kihutab ka Demi Vollering. Tänu VO2 tiimi kontaktidele õnnestus leida Euroopast ainus õige suurusega raam, millele otsustasin ise järgi sõita.

Groupseti valiku osas polnud mul tegelikult mingit sisemist võitlust. Mu graveli-rattal, Specialized Cruxil, on juba SRAM, olen selle loogikaga “ära harjunud” – see töötab minu jaoks intuitiivselt ja kiiresti. Ja kui rattamaailmas on olemas üks punane detail, mida naine võiks uhkusega kanda, siis on selleks SRAM RED.

Tippratas harrastajale – hullus või lihtsalt teadlik valik?
Aga ikkagi – miks selline maailma tippratas, kui ma olen lihtsalt “harrastussportlane”? Minu jaoks ei ole tipptehnoloogia ainult profisõitjate pärusmaa. See on mõeldud ka harrastajale, kes tahab teha teadlikke valikuid ja kogeda tehnika piire. Sel hooajal on mul ette näidata tagasihoidlikud 5500 kilomeetrit rattasõitu, milles on oluline panus koostöös Moomoo rattaklubiga Tallinnas ja Harjumaal naiste rattasõitude eestvedamisega koos Tiina Rekandiga. Meie eesmärk on pakkuda naistele turvalist õppimiskeskkonda, teadlikku grupisõitu ja kuulumist kogukonda, kus keegi ei ole liiga algaja.

Specialized Tarmac, VO2Cyclab ja Kokomo – ideaalse trio sünd?
Mitte "klassikaline" ratta üleandmine, vaid...kuidas raam lahti pakitakse? Kuidas iga kaabel, detail oma koha leiab? Kuidas üks kastitäis juppe muutub järk-järgult millekski, mis hakkab kandma minu järgmisi kilomeetreid? Ratta kokkupanek toimus Kokomo röstikojas, sest kohv ja rattasõit - need kaks kuuluvad minu jaoks kokku. Terve protsess võeti kaader-kaadri haaval üles, et sellest saaks minu isiklik mälestus. Just sellised üleandmised eristavadki VO2Cyclab-i teistest rattapoodidest, see ei ole „võtmed kätte, head teed“, vaid rätsepatöö algusest lõpuni. Parimate osade valik, tippteostus ja tunne, et mitte ainult ratas, vaid ka kogu protsess on päriselt minu nägu.

Mis edasi?
Et kõik ausalt üles tunnistada – minu esimesed kilomeetrid selle rattaga saavad tehtud 2026. aasta kevadlaagris Hispaanias. Ent juba praegu on ratas täpselt selline, nagu ma endale ette kujutasin:

S-Works Tarmac SL8 Team FDJ–SUEZ – tehniline spec
- Raam: 54 S-Works Tarmac SL8 FACT 12r Carbon, Rider First Engineered™, Clean Routing, Ceramic Speed SLT kaelalaagrid
- Esihark: S-Works FACT 12r Carbon, 12×100mm thru-axle, flat mount
- Groupset: SRAM Red AXS E1, hüdraulilised ketaspidurid
- Keskjooks: SRAM DUB BSA 68
- Kett: SRAM Red E1, 12-käiguline
- Käpad: SRAM Red AXS E1, 165mm, PM D1, 50/37T
- Eesmine käiguvahetaja: SRAM Red AXS D1
- Tagumine käiguvahetaja: SRAM Red AXS E1
- Kassett: SRAM Force XG 1270-D, 12s, 10–36
- Jooksud: Roval Rapide CL II, tubeless-ready, 51/60 mm
- Rehvid: Continental GP 5000S TR, 700×30c
- Kokpit: Roval Rapide RD integreeritud lenks/stem, 400×90
- Sadul: Power Pro Mirror, 143 mm
- Sadulapost: S-Works Tarmac SL8 FACT Carbon, 15 mm offset
- Lenksupael: Supacaz Super Sticky Kush
- Kaal: 7,41 kg (koos Shimano 105 pedaalidega)

Lõpetuseks
Tippratta valik ei tähenda liigset edevust ega ülepingutamist. See tähendab teadlikku otsust investeerida valikutesse, mis tõstab sõidukogemust kilomeetrites. Lubadus treenida rohkem ja paremini, mitte kohustusest, vaid puhtalt rõõmu pärast. Ja vahel ongi see ainus, mis loeb!

